Διμερής πόρπη, περιοχές Καυκάσου, 19ος αιώνας. Άργυρος, καλεμιστός, συρματερός, με μαύρο σμάλτο (νίελο/σαβάτι). Μήκος: 41εκ, Πλάτος: 6,5εκ. Ιδιαίτερα επιμήκης και πλούσιας διακόσμησης, αργυρή, λογχόσχημη πόρπη, διμερής σε δύο τμήματα. Στο πίσω μέρος υπάρχουν κάθετα στελέχη σε κάθε τμήμα για την στερέωση σε δερμάτινη ή υφαντή ζώνη. Η ένωση επιτυγχάνεται μέσω της ασφάλισης κυλινδρικών τμημάτων με κάθετη συμπαγή καρφίδα με σφαιρική επίστεψη, όντας μη ορατή τοιουτοτρόπως. Το κάθε ένα από τα δύο ιδιαίτερα μέρη της πόρπης αποτελείται από ένα ιδιαίτερα επίμηκες, κυρτό τμήμα που ακολουθεί την φυσική καμπυλότητα του σώματος. Η πρόσθια επιφάνεια είναι πολύ καλά στιλβωμένη και σχεδόν το σύνολό της καλύπτεται αρμονικά από ένα πλήθος μοτίβων με έντονα εκλεκτιστική διάθεση άρτια αποδοσμένων που καταδεικνύουν πέραν από τις υψηλές δυνατότητες του καλλιτέχνη και το εύρος των γνώσεών του, την σχετική τέχνη και τον κοσμοπολιτισμό του αντικειμένου. Συγκεκριμένα, άνω και κάτω των μερών της πόρπης, επάλληλα σχοινοειδή μοτίβα καμωμένα με ατέλειωτα χτυπήματα του σφυροκάλεμου ορίζουν ταινίες, στις οποίες υπάρχει θεώμενος φυτικό κόσμος με απαράμιλλη χάρη κίνησης, καίτοι πρόκειται για επιφάνεια μετάλλου. Ακολούθως, στα άκρα κάθε τμήματος αναπτύσσεται μεγαλόπρεπα λογχόσχημο πλαίσιο, το οποίο περιλαμβάνει σύνθετες, περιελισσόμενες βλαστόσπειρες, προσιδιάζουσες με ευρωπαϊκά παλαιότερα πρότυπα κόσμησης. Επιπροσθέτως, άφθονο μαύρο σμάλτο, σαβάτι, πλουμίζει έξοχα το σύνολο. Τα οξύπρωρα διακοσμητικά πλαίσια των δύο άκρων κάθε τμήματος της πόρπης οριακά συγκλίνουν στο νοητό κέντρο και το σημείο εκείνο επιστέφεται από ένα έντονα έξεργο κομβίο, αποδοσμένο άρτια με την συρματερή τεχνική, θυμίζοντας τα καλύτερα σχετικά παραδείγματα του βαλκανικού χώρου. Σμικρυμένα παρόμοια αυτού, κοσμημένα κυρίως με σμάλτο, τοποθετούνται σε καίρια σημεία του αντικειμένου. Όμοιο εξαιρετικά περίτεχνο κομβίο εντοπίζεται ακριβώς στο κέντρο της ένωσης των δύο τμημάτων, προσδίδοντας πέρα από συμμετρία πιθανόν και φυλακτικές ιδιότητες στο αντικείμενο ανακαλώντας μαστοειδείς αποφύσεις γονιμότητας σε άλλα συμβολικά μεταλλικά αντικείμενα (π.χ. περικάρπια «Θρακιώτικοι αρραβώνες»). Πρόκειται για ένα άρτια τεχνικά και κατάφορτα ποικιλμένο αντικείμενο, το οποίο συνδυάζει πολλές και εξαιρετικά απαιτητικές τεχνικές της παραδοσιακής μεταλλουργίας, όπως, το καλέμισμα, την συρματερή και ιδίως την ένθεση με μαύρο σμάλτο/σαβάτι. Τα παραπάνω αναμφίβολα το καθιστούν ξεχωριστό και πολυτελές προϊόν των εργαστηρίων της Καυκασίας, στα οποία μετακινούνταν έλληνες μεταλλουργοί. Εντούτοις, διακρίνεται για έναν πρωτότυπο συγκερασμό των καλυτέρων, αλλά διακριτών ρευμάτων, όπως ευρωπαϊκών διακοσμητικών μοτίβων αλλά και της βαλκανικής συρματερής κ.ά. Περιγραφή Χαρίλαος Ευ. Γουΐδης