Αργυρό επισμαλτωμένο κυτίο/ταμβακοθήκη. 19ος αιώνας. Άργυρος υψηλότατης καθαρότητος με σφράγιση των βαθμών, σφυρήλατος, συρματερός και πολύχρωμα σμάλτα. Μήκος: 8εκ, Πλάτος: 6εκ, Ύψος: 1,3εκ. Ορθογώνιου σχήματος κυτίο/ταμβακοθήκη/ταμπακιέρα από άργυρο υψηλότατης καθαρότητος με εμπίεστη σφράγιση των βαθμών αυτού και λεπτουργημένο, ένθετο διάκοσμο πολύχρωμων σμάλτων. Το κυτίο έχει κατασκευασθεί από λεπτά ελάσματα, πιθανότατα σφυρηλατημένα και αρτιότατα αρμοζόμενα μεταξύ τους. Η διακόσμηση εκτείνεται στην ανώτερη πλατιά επιφάνεια, αλλά και στις περιμετρικές στενές παρά την μικρογραφική κλίμακά τους. Στην μεγάλη επιφάνεια της όψης του, ταινία εξεχόντων και εισεχόντων στιγμών αποτελεί το πλαίσιο. Εντός αυτού, σύμφωνα με την παλαιότατη και με βυζαντινές καταβολές τεχνική των περίκλειστων σμάλτων, λεπτότατα στριφτά ελάσματα δημιουργούν έναν πλουσιότατο και λεπτεπίλεπτο φυτικό διάκοσμο που πληρούται με πολύχρωμα σμάλτα. Στο κέντρο αναπτύσσεται μεγαλόπρεπος ρόδακας με έξι τρυφερά γαλάζια πέταλα και εξ αυτού διαχέεται με συμμετρία και αρμονία ένα πλήθος φυτών, μίσχων και ανθυλλίων που καταλαμβάνει την επιφάνεια. Μικρά και μεγάλα γαλάζια άνθη, ρουμπινί στήμονες, κυανόχρωμα πέταλα και πρασινωπά φυλλώματα εντυπωσιάζουν με την μικρογραφική λεπτομέρεια, τα ολοζώντανα χρώματα και την πραγματικά υψηλότατης αισθητικής συνολική εικόνα.Ο καλλιτέχνης του αντικειμένου, λεπτουργώντας, δημιούργησε έναν κομψό, εύθραυστο σχεδόν, φυτικό κόσμο στο σκληρό μέταλλο με εντυπωσιακά χρώματα, μέσω της σμάλτινης ένθεσης που συνάμα παραπέμπει και σε πλούσια κόσμηση πολύτιμων λίθων. Στις στενές πλευρές ταινία στιγμών ορίζει το έδαφος, εκ του οποίου εκφύονται πλούσια, τρίφυλλα, γαλάζια στοιχεία που ανακαλούν έντονα το μοτίβο fleur-de-lis με κυκλικό μετάλλιο μεταξύ τους, πληρούμενο με άλλο χρώμα, ομοιάζοντας με ένθετο πολύτιμο λίθο, όπως προαναφέρθηκε. Στο επιδεικτικά ακόσμητο λείο εσωτερικό του αντικειμένου, στον πυθμένα του, αποτυπώνεται εμπίεστα μέσω σφραγιδίσκης το νούμερο 1000, μετά αριθμητικών στοιχείων, παραπέμποντάς προφανώς στην μέγιστη καθαρότητα του χρησιμοποιούμενου μετάλλου, επιρρωνύοντας και με αυτόν τον τρόπο την αφειδώλευτη χρήση των καλυτέρων υλικών για την κατασκευή ενός αντικειμένου που υπεισέρχεται πλέον στον χώρο του κοσμήματος. Επιπροσθέτως, η σφράγιση, πράξη κατά κανόνα, όχι ιδιαιτέρως συνηθισμένη για τα κοσμικής χρήσεως αντικείμενα πέραν από την εγγύηση της ποιότητας του υλικού, καταμαρτυρά το περιώνυμο προϊόν, προοριζόμενο για αντίστοιχο κοινό. Πράγματι, είναι γνωστές στην έρευνα ορισμένες ταμβακοθήκες με διακόσμηση περίκλειστων σμάλτων που χαρακτηρίζονται ως πολυτελή Κωνσταντινουπολίτικα δείγματα. Η συγκεκριμένη όμως ταμπακιέρα εκφεύγει πολύ ακόμη και από αυτά τα μέτρα. Πρόκειται για μια δημιουργία που κατασκευάστηκε από έναν καλλιτέχνη, δίχως να υπολογιστεί κόστος υλικών ή χρόνου, με αποτέλεσμα ένα μοναδικό αντικείμενο επηρεαζόμενο σίγουρα περισσότερο από υψηλές ευρωπαϊκές καλλιτεχνικές τάσεις και προερχόμενο ίσως από περιοχές βορειοανατολικότερα των αντίστοιχων γνωστών αντικειμένων της Κωνσταντινουπόλεως. Περιγραφή Χαρίλαος Ευ. Γουΐδης